torsdag 5 februari 2009

Högflour, lågflour och pulver

Läste på Engelbrektsloppets hemsida att de har vallahjälp, de kunde erbjuda högflour, lågflour och pulver. Jag som nästan precis lärt mig att det finns 2 olika vallor, glid och fäste...

Skrev ett inlägg på funbeat och fick till svar:

Fluor gör att skidorna inte tar till sig lika mycket smuts, framför allt viktigt när man närmar sig 0-gradigt eller rent utav befinner sig på plusgrader.
Pulver kostar dryga 1000-lappen, räcker till 2-3 par skidor och gör underverk för glidet.
I träningsspåret behövs givetvis inget pulver. Lägger man på ett lager högfluor var 25:e mil eller något sånt så räcker det.Lågfluor kan jag tänka mig fungerar för en motionär utan några ambitioner på att åka fort eller länge.
Tjäna 10 sekunder per km med pulver. Engelbrekt = 60 km, dvs tjäna 10 minuter.

Undrar hur mycket skillnad det gör för mig egentligen, visst är det skönt att tjäna 10 sekunder/km men jag tror det är tekniken för mig som är avgörande istället.
Som blåbärsmotionär spelar det nog inte så stor roll, mitt enda mål är att komma runt och i mål innan de stänger, borde inte vara omöjligt! Dessutom så har jag öagt så mycket pengar på resa, utrustning och boende redan så det hade vart skönt att spara in 500 kr på vallning.

Vädret är uppdaterat igen, nu är det -4 grader och snö som gäller enligt söndagens prognos!

2 kommentarer:

  1. Är du En Svensk Klassiker nu? ;)

    SvaraRadera
  2. Rapport från Engelbrektsloppet kommer snart, kanske redan ikväll =)

    SvaraRadera