måndag 12 januari 2009

Maserloppet förberedelser

Då har det blivit dags för premiärinlägget för denna bloggen!
Förra årets träning finns på http://traning2008.blogspot.com

Har ju inte blivit så mycket träning den sista tiden men nu var det dags för min första skidtävling, förutom Vasaloppet. Detta var Maserloppet som egentligen skulle gått i Borlänge men blivit flyttat till Orsa p.g.a snöbrist.
Åkte upp med min skidklubb, Björnstorp redan på fredagen för att i lugn och ro hinna förbereda sig, kolla in banan och förbereda sig under Lördagen för att köra loppet på söndagen.

Vädret var inte på vår sida, såg ut att bli plusgrader under Söndagen och nederbörd och väldigt svårvallat. Provade för första gången med tejp och det gick riktigt bra. Första km jag åkte gick väldigt segt, har ju inte åkt en meter på snö på över en månad och man började inte direkt där man slutade så det gick väl sådär men efter ett tag kom jag in i det. Blev 10 km på ca 60 minuter. Fästet var fantastiskt bra men upptäckte att mitt glid var uselt. Pratade med de mer erfarna i klubben och fick lite tips hur man skulle valla. Eftersom jag aldrig hade glidvallat förutom inför Vasaloppet förra året så var det dags att göra det. Fick låna ett vallajärn oc för första gången smälta på lite glidvall, kände mig som en riktig skidåkare. =)

Nu var det bara att hoppas att man inte förstörde något annat, tejpen lämnade jag som den var.
Mycket nervositet inför tävlingen och tidigt i säng för att samla krafter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar